فرق فرش ماشینی با دستبافت چیست؟ + 4 تفاوت فرش ماشینی با دستباف هنرکده محمدی-بیا تو فرش

کشورهای اروپایی و آسیایی سهم بسیار زیادی از فرش دستباف ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند. این امر در حالی است که به دلیل تولید عمده مواد اولیه مصرفی فرش دستباف در داخل کشور مشاهده می‌شود در تامین این مواد با وجود تحریم‌ ها هیچ مشکلی وجود ندارد و همچنان صادرات این محصول به دیگر کشورهای جهان ادامه دارد. وقتی قصد خرید یا فروش داریم، خودآگاه یا ناخودآگاه، طی فرآیند انتخاب، نمونه‌ها را با هم مقایسه خواهیم کرد. نکته‌ای که توجه به آن اهمیت زیادی دارد، این است که به طور کلی، نمی‌توان ارزش فرشی را به دیگری ارحج دانست. لذا در مقایسه‌ی بهای فرش دستباف، بسیار مهم است که آن فرش را با نمونه‌ای از همان سبک، مقایسه کنید، یعنی تبریز را با تبریز و نه اصفهان.

در فرش ماشینی این موارد در هر یک متر در نظر گرفته میشود. برای رنگ آمیزی الیاف فرش دو گزینه رنگ طبیعی و رنگ مصنوعی وجود دارد. رنگ طبیعی به نسبت رنگ شیمیایی از قیمت بالاتری برخوردار است. پروسه رنگ آمیزی الیاف با رنگهای طبیعی طولانی تر و نیازمند تبحر خاصی است.

اندازه‌های بزرگ و کوچک با ردیف‌هایی موازی تمامی فرش را پوشش می‌دهد. هنگامی که جزء کوچکی از طرح در متن فرش در جهات طولی و عرضی تکرار شده و به وسیلهٔ گیره به یکدیگر متصل شوند، به طرح بندی نامیده می‌گردد. فرش با اشکال هندسی، مربع و لوزی، شبکه بندی می‌شود و در داخل هر یک از این خانه‌ها نقش مایه‌هایی از قبیل گلدان گل، بته، شاخهٔ گل، درختانی مانند سرو و بید، پرندگان و … ترسیم می شود.

فرش، حتی اگر نو باشد، ممکن است ایرادهایی داشته باشد که اغلب هنگام بافت یا جداکردن آن از دار یا در اثر پرداخت یا شستشوی آن رخ می‌دهد. فرش‌های کهنه و آنتیک، ممکن است در قسمت‌هایی ساییده یا پاره شده، رنگ داده، یا دچار رنگ پریدگی و بید خوردگی شده باشند. مسلما فرش سالم و بدون آسیب، گران‌تر از فرش فرسوده و یا دارای عیب است. جز این، شل بافی، بی‌گره بافی و جفتی بافی از ارزش یک فرش کم می‌کنند. این را هم نباید از نظر دور داشت که فرش دستباف ایرانی، علاوه بر دستباف بودنش، در بسیاری از موارد، اثری هنری به شمار می‌رود؛ لذا لزوما نباید خیلی ماشینی و مکانیکی به ایراد و عیوب فرش نگاه کنیم.

پس چه خریدار و چه فروشنده‌ی فرش باشید، به دنبال قیمت‌های منصفانه‌تر برای معامله‌تان هستید. اینجاست که قیمت‌گذاری و ارزیابی فرش اهمیتش را نشان می‌دهد. نوشته آخر در مجله خبری فرش خصوص نگهداری فرش دستباف لوله شده این است که مراقب باشید که محل نگهداری فرش عاری از هر گونه رطوبت، حشرات و جانوران موذی، نفوذ نور آفتاب و بدون گرد و خاک باشد.

با اینکه این روش به دلیل استفاده از دست در بافت لطمه‌های بسیاری بر دست و بدن بافنده وارد می‌سازد، احتمال زیادی داشته که منسوخ گردد ولی بافندگان همچنان از این زوش بهره می‌برند و بخش اعظمی از فرش‌های تولیدی کشور را شامل می‌شود. این ملودی در حجم‌ها و سطوح نیز خود را نشان می‌دهد و حتی می‌توانیم این وزن یا ریتم را به صورت موضوعی در کار داشته باشیم یعنی ارتباطی که بین سوژه‌ها و فضای موضوعی اثر هنری به وجود می‌آید. بر مبنای این الگو، فرش‌ها از حیث ساختار به ساختارهای هندسی، گردان و انتزاعی قابل تقسیم‌اند.

فرش دستباف اردکان ایران طرح ترنج

زیبایی بی‌حد کیفیت بی‌نظیر فرش دستبافت کاشان موجب شده است خرید و فروش توسط مشتریان رونق داشته باشد. آقای فرش امکان خرید فرش دستبافت را به صورت آنلاین با تضمین کمترین قیمت و بهترین کیفیت برای همه مهیا کرده است. و شما می‌توانید بدون دردسرهای معمول خرید از بازار مانند طی مسافت زیاد، ترافیک، مشکلات حمل و نقل، عدم وجود ضمانت و خدمات پس از فروش و … فرش‌ ایرانی دست کم از ۲۵۰۰ سال پیش از نظر تکنیک بافت به اوج تکامل خود رسیده بود و از آن زمان به بعد بیشتر شاهد تغییرات در طراحی قالی‌ها و بهینه سازی ابزار بوده‌ایم تا تکنیک.

  • سعی کنید به صورت مستقیم با خود بافنده ملاقات داشته باشید و قیمت نهایی را از او بپرسید.
  • مجموعه‌ی اقدامات شرکت فرش ایران که به تشکیل واحد ارزیابی آن انجامیده است، سبب شده تا از زمان تاسیس در سال ۱۳۱۴ تا کنون، همواره به عنوان یک نهاد معتبر در ارزیابی و قیمت‌گذاری فرش‌ مطرح باشد.
  • بافت این طرح های در شهر های تبریز و قم و تهران طرفداران زیادی دارد.
  • فرش ایرانی متعلق به سده ۱۶ میلادی، در مالکیت موزه هنر اسلامی در دوحه.
  • افقی بودن این دار های قالی به دلیل راحتی جا به‌جایی آن روی چارپایان هنگام کوچ کردن است.
فرش‌های قشقایی معمولاً به طریق «ذهنی بافی» بافته می‌شود. این نقشه‌های ذهنی نوعی بازآفرینی سنتی است که از نسل‌های پیشین به امروزیان رسیده‌است. بافندگان ایلی همان نقوش را تکرار می‌کنند بدون آنکه از نقشه استفاده کنند. از این رو معمولاً هیچ دو فرشی کاملاً و عیناً شبیه یکدیگر نیست. بافندگان تازه‌کار از سرمشق‌هایی کمک می‌گیرند که «حور» نامیده می‌شود. بافندگان قشقایی این سرمشق‌ها را که یک یک نقشمایه‌ها و نگاره‌های اصلی بر آن بافته شده‌است.

همانطور که گفته شد در بیشتر طرح های فرش های دست باف از نقوش حیوانی و شکارگاهی و نقوش طبیعی و هندسی و مساجد استفاده می شد. محراب جایی است که در آن امام جماعت به نماز می ایستد. محراب با گلدان و درخت و قندیل در نقوش فرش ها تزیین می گردید. انواع طرح های آن معروف به محراب قندیلی، محراب گلدانی و محراب درختی است. طرح های گل فرنگ الهام گرفته شده از گل های طبیعی به ویژه گل رز با رنگ های روشن است. همانطور که از اسم آن مشخص است این طرح از نقوش اسلیمی است که خود این نقش های اسلیمی به انواع مختلفی تقسم می شود.

فرش دستبافت اردکان إیران (6متری طرح شکوفه)