تابلو فرش به خصوص در سبک کلاسیک ( یکی از سبکهای دکوراسیون داخلی ) از عناصر ویژه و منحصر به فرد زیباسازی داخل خانههاست. شاید بتوان تابلوهای جادویی و رنگین را یکی از مفهومیترین تزئینیها دانست ؛ یعنی یک شی زینتی که تاریخ ، معنا ، فرهنگ و اصالت ایرانی را در خود جای داده است. گفته میشود اغلب طرحهای این گروه شباهت زیادی به طرحهای فرش مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه و حتی سایر کشورها دارد و به همین دلیل آنها را اقتباسی مینامند مانند طرحهای معروف به قفقازی و گوبلنی. شانه فرش نشان دهنده گره و ریشه در هر 7 سانتی متر است. در فرش ماشینی این موارد در هر یک متر در نظر گرفته میشود.
فرش در ایران بر اساس مناطق بافندگی و تحت تاثیر شرایط زندگی عشایری، روستایی و شهری دارای الیاف، رنگ و نقشههای متفاوت است. به عنوان مثال فرشهای شمال غرب فلات ایران، معمولا دارای رنگ لاکی و نقشه لچک و ترنج بوده و فرشهای مناطق مرکزی ایران از جمله اصفهان، نایین، کاشان، یزد و کرمان داراي رنگ روشن با نقشههای شلوغ هستند. این شهر در بافت فرشهای ماشینی و دستباف بسیار سرآمد و پیشتاز است. باید به این نکته اشارهکنیم که فرش کاشاندر عرصه داخلی و حتی بینالمللی بسیار پرطرفدار و محبوب است.
ترنجها دو دسته کلی دارند ۱_ترنجهای پیوسته ترنجهایی که علاوه برقرارگیری در کنار یکدیگر به یکدیگر وصل هستند. ۲_ترنجهای سراسری تک ترنجی است که اصولاً بخش اعظمی از طرح قالی را تشکیل میدهد. لچکها نیز بر دو نوع کلی اند لچک پیوسته اینگونه لچکها طوری ادامه پیدا کردهاند که در حاشیه قاب فرش ادامه پیدا میکنند و به یکدیگر متصل میشوند. لچک ناپیوسته اینگونه لچکها با یکدیگر هیچ گونه اتصالی ندارند. تقارن رنگ از دیگر ویژگی های یک فرش دستباف است که باید به آن توجه کرد.
آقای فرش امکان خرید آنلاین تابلو مجله خبری فرش را با تضمین قیمت و کیفیت برای علاقه مندان مهیا کرده است. و در سایت های معتبر جهانی هم میتوانید استقبال از این محصول شگفت انگیز را مشاهده کنید یکی از سایت های معتبر در این حوزه سایت rugs.com است که روی فرش های دستبافت ایرانی مانوور خوبی داشته است. یکی از الیاف مرسوم و معمول در فرشهای دستباف، کتان است. الیاف کتانی و پنبهای استحکام بالایی دارند، برای استفاده در پرز قالی و فرش هم از آنها میتوان استفاده کرد.
فرش دستباف ۶۰ در ۹۰ تمام ابریشم طرح گلدانی زمینه آبی مارک عربلو کد D02627G
که توسط بافندههای شهرنشین بافته شده و ظرافت و رج شمار بالایی داشته و همچنین از نقشه و طرح ویژهای برخوردارند. فرش دستباف تبریز بیشتر در این نوع دستهبندی قرار میگیرند. بافت حتی میتواند شامل غلظت و رقت رنگ یا نور باشد. این ملودی در حجمها و سطوح نیز خود را نشان میدهد و حتی میتوانیم این وزن یا ریتم را به صورت موضوعی در کار داشته باشیم یعنی ارتباطی که بین سوژهها و فضای موضوعی اثر هنری به وجود میآید.
این روش از بافت فرش در مناطق ترک زبان مانند آذربایجان و همدان رواج داشت. گره های ترکی به دلیل بافت آن با قلاب از دوام و استحکام و زیبایی بیشتری برخوردار است. بافت با قلاب مزایایی از جمله دوام بیشتر گره ها، تقارن داشتن گره ها دارد. محراب جایی است که در آن امام جماعت به نماز می ایستد. محراب با گلدان و درخت و قندیل در نقوش فرش ها تزیین می گردید. انواع طرح های آن معروف به محراب قندیلی، محراب گلدانی و محراب درختی است.
- منظور از تراکم در فرش دستباف میزان و تعداد گره و ریشه بافته شده در هر 7 سانتی متر است.
- فرشها را میتوان بر اساس فاکتورها و عوامل مختلفی دستهبندی کرد و فرشهای دستباف همانگونه که از نام آنها مشخص است نحوه بافت متفاوتی دارند و توسط نیروهای انسانی بافته میشوند.
- لذا رنگ فرش به میزان کافی غنی و کامل باشد و قسمت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش اختلاف نداشته باشد چون این اختلاف نمودار آن است که فرش با رنگهای جوهری رنگ شده است.
- این امر در حالی است که به دلیل تولید عمده مواد اولیه مصرفی فرش دستباف در داخل کشور مشاهده میشود در تامین این مواد با وجود تحریم ها هیچ مشکلی وجود ندارد و همچنان صادرات این محصول به دیگر کشورهای جهان ادامه دارد.
- به همین علت است که اصل چنین طرحی را افشان نامیده اند.
در فرشهای دهبافت و ایلیاتی بهطور معمول تعداد آنها کمتر و در فرشهای ظریف شهری اعداد آنها گاهی حدود یک میلیون گره در متر مربع است. ۱-این روش بیشتر برای بافت فرشهای بزرگ و متوسط کاربرد دارد و به دلیل استفاده از پودهای ضخیمتر و چگالی بیشتر دارای استحکام و طول عمر بیشتری است. از بهترین انواع این فرش برای کاربری پوششی، [[فرش کاشان]] است که حدود ۳۰–۳۵ گره را شامل میشود. فرشهای قشقایی معمولاً به طریق «ذهنی بافی» بافته میشود. این نقشههای ذهنی نوعی بازآفرینی سنتی است که از نسلهای پیشین به امروزیان رسیدهاست.