آشنایی با معیارهای ارزیابی و قیمت‌گذاری فرش دستباف شرکت سهامی فرش ایران-بیا تو فرش

ممکن است دیده باشید که یکی از دو فرشی که به طور همزمان در یک مکان، توسط یک گروه بافنده بافته شده‌اند، علیرغم اینکه تعداد گره‌های یکسان و جنس مشابهی دارند و دقیقاً هم‌اندازه هستند، بهای بسیار بیشتری دارد. از مهمترین دلایل این امر می‌تواند پیام و بیان هنری آن فرش، یا روشی که برای بافتن آن انتخاب شده است، باشد. پس به عنوان خریدار، اگر این‌ها را ندانید، احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که دلیل اختلاف قیمت‌ها چیست؟ طبیعی است در حالی که قیمت فرشی مشابه بسیار کمتر است و شما اطلاعات کافی ندارید، راحت دست به جیب نشوید و در خریدتان شک کنید.

کناره‌ی فرش ایلی، بافتی پیچیده دارد که اغلب در فاصله‌های معین منگوله‌های کوتاه پشمی به آن وصل می‌کنند. فرشی است که برای راهروها و راه پله ها استفاده می شود و پهنای آن از ۷۰/۱ تا ۵/۰ متر و طول آنها از ۱۰-۳ متر متفاوت است و در بعضی از موارد استثنائی نیز تا ۱۵ متر و بیشتر بافته شده است. استاد حاج حبیب نژاد به خصوص در بافته‌های روستایی و عشایری تبحر ویژه‌ای دارد به صورتی که در سطح بین‌المللی نیز شهرت زیادی دارد.

در این بین قالی دستباف کاشان جزو قالی‌های بسیار محبوب و پرطرفدار در سطح ایران و جهان است که در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متعدد و متنوعی به فروش می‌رسد. علاوه بر این ، کیفیت بی‌نظیر فرش دستباف کاشان و زیبایی بی‌حد این محصول موجب شده است از گذشته تا به امروز خرید و فروش این نوع فرش توسط مشتریان رونق داشته باشد. طرح‌های بسیار ظریف و نفیسی که بر روی قالی‌های دستباف توسط هنرمندان کاشانی پیاده می‌شود موجب این محبوبیت شده است ، به‌گونه‌ای که شهر کاشان در عهد صفویه یکی از فاخرترین و بهترین مراکز تولید فرش و قالی دستباف بوده است. هنگامی که برای خرید فرش دستبافت اقدام کنید، تفاوت قیمت بین انواع مختلف این مدل فرش را به وضوح مشاهده خواهید کرد. پیش‌تر گفته شد که این نوع فرش‌ها یک میراث بزرگ برای کشور ایران هستند و فرش ایرانی دستبافت در هر گوشه از جهان، مورد تقدیر و توجه قرار گرفته ک نظیر آن وجود ندارد.

اشکال و اجزا تشکیل دهنده بیشتر طرح‌ها به صورت پیوسته و بدون انقطاع ترسیم می‌شود در حالی که در طرح افشان اجزاء تشکیل دهنده طرح به صورت پراکنده و جدا از هم ولی با فاصله منظم از یکدیگر طراحی می‌گردند. در این طرح همهٔ بند و گل و برگ‌ها در متن فرش به صورت افشان و پراکنده بوده و هیچ‌کدام از گل و برگ‌ها دارای قرینه نمی‌باشند. یعنی فرشی که قوس گره در پشت فرش، ۹۰ درجه است و شیارهای پشت فرش عمیق است.

فرش ایرانی را بشناسید!

قیمت بالای فرش دستباف باعث می شود مشتریان در اکثر موارد بپرسند که فرش دستباف و ارزان را از کجا بخریم؟ در این مقاله قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم. فرش های دستباف ایرانی بر اساس قدمتشان در دسته های نو، قدیمی، نیمه آنتیک و آنتیک قرار می‌گیرند. به طور کلی، فرش نو از کارکرده ارزشمندتر است و فرش نیمه آنتیک و آنتیکی که ویژگی‌های کم نظیر، یا نایاب شده‌ی زمانه خود را دارا باشد، گران‌بهاتر است. مسلم است که هر چه فرش‌های آنتیک که در شرایط سلامت و کیفیت بالاتری باشند، افزایش قدمت، ارزش آن را چندین برابر می‌کند. بسیاری از فرش‌های آنتیک، آثار هنری دست‌ساز و منحصربه‌فردی هستند که نمی‌توان آن‌ها را حتی با تکنیک‌های ماشینی بازتولید کرد.

یکی از شاخص‌ترین مواردی که موجب محبوبیت و مشهوریت فرش دستباف ایرانی شده است مواد مصرف شده در این قالی‌ها است که دارای کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی هستند و این امر در کنار زیبایی محصول مورد اهمیت می‌باشد. یکی از مواد به کار رفته در تار و پود فرش دستبافت ایرانی پنبه و پشم می‌باشد که این نوع فرش و قالی به فرش یا قالی پشمی مشهور است. همچنین می‌توان گفت در میان عشایر به جای نخ از پشم استفاده می‌شود. علاوه بر شهر کاشان یکی دیگر از شهرهای مشهور ایران در زمینه تولید محصولات نساجی به خصوص فرش و قالی دستباف شهر تبریز است و از گذشته دور تاکنون این شهر مهد تولید و توزیع انواع فرش دستباف در طرح‌ها و مدل‌های متنوع و گوناگون بوده است. با این حال می‌توان گفت امروزه یکی از مهمترین صنایع دستی این شهر قالی بافی است که شهرت جهانی دارد. علیرغم آنچه در مورد هنر بافندگان ایرانی ذکر شد لازم است بدانید که بافت فرش در بعضی از شهرهای ایران با دقت و هنرنمایی بیشتری انجام می‌شود که این امر موجب مشهوریت فرش در این استان‌ها شده است.

فرش دستباف شش متری طرح باغ انار مدل AA یک جفت

در موارد واسطه هایی که بین بافنده و خریدار هستند، محصولات را با قیمت ۲۰ الی ۳۰ درصد بالاتر به فروش می رسانند و همین دلیل اگر بتوانید به صورت مستقیم بافنده را ببینید و محصول را از او خرید می توانید تا حدود ۳۰ درصد در هزینه های خرید صرفه جویی کنید. در برخی از موارد یک بافنده ماهر در حال حاضر فرشی برای فروش ندارد، اما قصد بافتن فرش را دارد. در این گونه موارد می توانید به او پیشنهاد بدهید مجله خبری فرش و فرش را از او پیش خرید کنید. فرش دستباف محصولی است که ارزش آن از هیچ کس پوشیده نیست و از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است. این محصول در نقاط مختلفی از کشور ایران بافته می شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. کیفیت فرش های دستباف ایرانی به گونه‌ای است که این محصولات نه تنها در داخل کشور ایران بلکه در کشورهای خارجی نیز مشتریان زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

عرضه کننده مستقیم فرش های دستباف، از بافنده و تولید کننده عشایری

همچنین برخی از بافندگان، طراحان و تولید کنندگان فرش، ارزش بیشتری برای آن می‌آورند. برای مثال عمواغلی، مخملباف و صابر در خراسان؛ شاهرخی، دیلمقانی و ارجمند، در کرمان؛ حاج جلیلی، اعلاباف و صدقیانی در آذربایجان؛ محتشم و دبیرالصنایع در کاشان؛ مهدی‌ئی و صیرفیان در اصفهان؛ ذوالنواری و میری در فارس، رجبیان و ارمی در قم. در علم بازرگانی به ارزشی که از این طریق ایجاد می‌شود اصطلاحاً «برند» گفته می‌شود. تمامی مراحل بالا باید طی شود تا یک تابلوفرش و یا فرش دستباف به خانه ی شما برسد البته این مراحل نیز شامل زیر مرحله می باشد که ما از آن چشم پوشی کردیم و مهترین مراحل رو گفتیم.

  • ایرانیان را باید مبدعان فرش و فرشبافی به گونه ای که امروز میشناسیم دانست.
  • نگاره‌ها یا ریز نقش‌های مورد استفاده شامل گل‌های هشت پر، ۱۲پر، گله مرغی، طاووس، بز کوهی، کبک، قوچ، اسب، ماهی.
  • فرش‌ ایرانی دست کم از ۲۵۰۰ سال پیش از نظر تکنیک بافت به اوج تکامل خود رسیده بود و از آن زمان به بعد بیشتر شاهد تغییرات در طراحی قالی‌ها و بهینه سازی ابزار بوده‌ایم تا تکنیک.