صندوق طلا بهتر است یا سکه و طلا؟ مزایا و معایب ره‌آورد | حسینی فایننس

یکی از مزیت‌های بازار طلا نسبت به سایر بازارها این است که در تمام کشورها، طلا را به عنوان یک کالای با ارزش می‌شناسند و هر کجا که باشید میتوانید آن را به پول نقد تبدیل کنید. سرمایه گذاری در طلا به چندین شکل امکان‌پذیر است، اما بهترین روش سرمایه گذاری در طلا کدامست؟ کدام روش بیشترین بازدهی و سود را دارد؟ به طور کلی طلا، از گذشته تا به امروز روند صعودی را تجربه کرده است. اگر چه در بعضی از بازه‌های زمانی دچار افت قیمت شده است اما تقریبا همیشه یک روند صعودی دارد.

یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری در طلا و بهره‌مند شدن از افزایش قیمت این فلز گران‌بها استفاده از صندوق‌ سرمایه گذاری طلا است. صندوق طلا به‌ویژه به کسانی توصیه می‌شود که خودشان چندان با مسائل اقتصادی آشنا نیستند و یا وقت کافی برای خرید و فروش طلا را ندارند. درواقع این گواهی ورقه بهاداری است که نشان دهنده مالکیت روی دارایی است. لازم به ذکر است که اگر می خواهید از این روش اقدام به سرمایه گذاری کنید نیازمند کد بورسی خواهید بود. این معامله هزینه کارشناسی، ارزیابی و انبارداری دارد و کارمزد معاملات نیز درصدی از مبلغ معامله است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا که در سطح بازارهای مالی جهان با نام Gold Funds شناخته می‌شوند، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله در بورس کالا بشمار می‌آیند.

تسویه معاملات در بورس ایران

به زبان ساده‌تر صندوق طلا مانند یک گاوصندوق بزرگ است که هرکسی می‌تواند طلایی بخرد و در سود آن سهیم باشد همچنین این گاوصندوق توسط مدیری ماهر اداره می‌شود که خرید طلا را به‌موقع و از جایی مناسب انجام می‌دهد که همگی سود کنند. برعکس خرید طلا و سکه فیزیکی، این گاوصندوق کاملاً امن است و کسی نمی‌تواند به آن دست‌برد بزند که از مزیت‌های روش سرمایه گذاری طلا در بورس است. همانطور که مطرح شد تمامی معایب سرمایه گذاری در طلا قابل رفع هستند و این موضوع به سبب یک مزیت مهم در سرمایه گذاری با طلا است و آن هم فراهم آوردن راه‌های گوناگون برای سرمایه گذاری در طلا است. در روش صندوق‌های سرمایه گذاری عملاً ما بسیاری از ریسک‌ها و هزینه‌ها را حذف می‌کنیم. هزینه هایی مثل نگهداری کالا، حمل و نقل، انبارداری و خسارت‌های احتمالی حذف می‌شوند و همچنین دیگر نیاز به ریسک‌پذیری مثل مسئولیت نگهداری کالا، سرقت و مفقودی https://hoseinifinance.com/blog/ کالا نخواهیم داشت.

  • در حساب‌های بلندمدت اگر مبلغی از حساب را زودتر از موعد از بانک خارج کنید، سود شما کاهش پیدا می‌کند.
  • هنگامی که قیمت‌ها سیر صعودی را پیش می‌گیرند، سرمایه‌گذاران می‌توانند پول‌های خود را بر روی طلا سرمایه‌گذاری کنند.
  • در دست داشتن گواهی سپرده طلا، مانند در دست داشتنِ خود سرمایه و دارایی است.
  • در نتیجه باید صادقانه ببینید انتظار چقدر بازدهی و سود از سرمایه گذاری در طلا را دارید و برای تحقق آن سود چه توانایی‌ها و امکاناتی دارید.
صندوق طلا بهتر است یا سکه و طلا؟ مزایا و معایب ره‌آورد | حسینی فایننس

طلای دست دوم برخلاف طلای تزئینی هزینه اجرت ساخت، مالیات و مواردی از این دست را ندارد. بنابراین برای خرید و سرمایه گذاری در طلای دست دوم، هزینه کمتری از طلای تزئینی پرداخت می‌شود. البته این نوع خرید هم ریسک‌هایی دارد که باید به آن توجه کنید، برای مثال در هنگام خرید طلای دست دوم باید دقت کنید تا طلای تقلبی به شما نفروشند. بورس کالا، بازاری است که پیرو قواعد خاصی می‌توان تعدادی کالای تعیین شده را خرید و فروش نمود. طلا نیز یکی از کالاهای قابل معامله در این بورس است، که در قالب گواهی سپرده خرید و فروش می‌شود. در دست داشتن گواهی سپرده طلا، مانند در دست داشتنِ خود سرمایه و دارایی است.

البته گفتنی است در هنگام خرید طلا یا سکه بایستی نکات مهمی را مورد توجه قرار داد. اگر در میان گزینه ارزهای خارجی و سکه نیز مردد هستید پیشنهاد می‌کنیم سرمایه گذاری سکه را انتخاب نمایید؛ چرا که سکه کمتر از ارزهای خارجی در معرض دستخوش تغییر و تحولات و سیاست‌بازی قدرتمندان است. در مورد سرمایه گذاری طلا یا سکه این مسئله را باید مد نظر قرار داد، میزان عرضه و تقاضای بازار قیمت سکه را مشخص خواهد کرد؛ به ویژه در مورد حباب آن، بایستی زمانی اقدام به خرید سکه کنید که ثبات تقریبی در بازار طلا و ارز برقرار باشد. خرید طلا آن هم به صورت فیزیکی به جهت سرمایه گذاری به نظر کار چندان درستی نیست. صندوق طلا، سبدی دارای اوراق مشتقه است که می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری برای تمامی گروه‌های جامعه در نظر گرفت. بی‌تردید خرید اوراق مشتقه طلا که به صورت واحدهای سرمایه گذاری هستند با قیمت پایین‌تری از هر گرم طلای فیزیکی امکان‌پذیر خواهد بود و این مسئله می‌تواند یک امتیاز اساسی را برای همه سرمایه‌گذاران در عرصه طلا و سکه به حساب بیاید.

تفاوت‌ سرمایه گذاری در طلا و سکه