مصالح ساختمانی در معماری اسلامی | معماری نواز

به قول غزالی، ساختمان زیبا جمال باطن سازنده آن را هویدا می‌سازد و نماینده معنوی و معرفت حق است. ابن مرزوق نیز معتقد است که ابنیه و مساجد ایرانی، جلالت اسلام را آشکار می‌کند، چنانچه در مرمت و تعمیر آن‌ها قصوری روی دهد، در روز قیامت عندالله مسئول خواهند بود. توجه به پارامتر زمانی و مکانی، لازمه انجام کار درست است؛ سوم، اینکه در اجرای این اثر، یک پیام فرهنگی هم داشته باشد؛ چرا که هدف اسلام ایجاد محیطی برای تکامل انسان است که بتواند به سوی کمال صعود کند.

معماری مقدس (مذهبی)

استاندارد برای تأیید یا رد یک طرح به میزان اعمال این شرایط سایت شهرسازی مربوط می شود. هیچ مانع قانونی وجود ندارد که طرح مسجد را از همگام شدن با پیشرفتهای مدرن در زمینه سنگ تراشی و فناوری باز دارد ، مشروط بر اینکه این تغییر بر نقش معنوی مسجد تأثیر نگذارد. به عبارت دیگر، معماری مسجد از معماری یا کشورهای اطراف الهام گرفته یا حداقل از آن تقلید می کند.

  • مطالعه درباره معماری ایران نشان دهنده چگونگی گسترش ان در طی 15 قرن گذشته است.در هر دوره بناهایی با ویژگی های گوناگون در روستاها،شهرها،جاده های کاروانی،مناطق کویری،گذرگاهای کوهستانی وشهر های ساحلی ایجاد گردیده که کاربردهای متفاوت داشته اند.
  • توجه به پارامتر زمانی و مکانی، لازمه انجام کار درست است؛ سوم، اینکه در اجرای این اثر، یک پیام فرهنگی هم داشته باشد؛ چرا که هدف اسلام ایجاد محیطی برای تکامل انسان است که بتواند به سوی کمال صعود کند.
  • احداث سردابه بیشتر در آرامگاه‌های ناحیه شمال و آذربایجان مرسوم بوده‌است.
  • در اینجا لیستی از بهترین مساجد ، کاخ ها ، مقبره ها و قلعه ها را که به سبک معماری اسلامی ساخته شده است برایتان گردآوری کرده ایم.
  • مورخان اسلامی چون بیهقی, ابن خلدون و خواجه رشیدالدین, مطالب سودمندی درباره معماری و معماران نوشته اند؛ از جمله نوشته اند معماران از علوم ریاضی و هندسه اطلاع داشتند و در احداث بناها قبل از هر چیز به طراحی و نقشه کشی مبادرت می ورزیدند.
  • حمامها از دیگر بناهای غیر مذهبی ایران است که در شهرها و روستاهای مختلف احداث شده است.
یکی از شگردهای طراحی معماری مسجد استفاده از تناسبات قوی هندسی در پیکره و طرح آنهاست به طوری که پلان مسجد در ارتباط با نمای مسجد طراحی شده اند ؛ به ویژه از نظر تناسب این ارتباط تنگاتنگ است و اغلب از تناسبات طلایی استفاده شده است در ضمن اجرا معماری نیز به همین ترتیب هستند. پیامبر اکرم (ص) پس از هجرت به مدینه به منظور تشکیل جامعه اسلامی و استقرار نظام اعتقادی و اجتماعی اسلام، رسما دولت اسلامی را در این شهر بنیان نهاد. براین اساس پیامبر (ص) مسجد را به عنوان نخستین پایگاه و مجتمع مسلمانان برای پرداختن به چنین اموری برگزید.پس زمینی انتخاب و ساختن مسجد آغاز شد. ۳٫ تلفیق نور در معماری اسلامی به گونه ای است که سعی شده بنا تا حد امکان پر نور (با استفاده از آینه کاری و …) باشد تا به نوعی تجلی گاه نور مطلق و افریدگار هستی باشد. اما در معماری ماسونی سعی شده نور و تاریکی در یکدیگر پیوند خورد که اشاره به ارتباط با اجنه و شیاطین است. باحتمال، بغداد و بصره و کوفه مراکز تولید محصولات سفالی در دوران عباسی بوده اند.

مصالح ساختمانی

بست، مکانی است به صورت مستطیل شکل که سه طرف آن بسته و در قسمت ورودی که رو به شهر دارد، باز می‌باشد و در انتهای بست، پس از عبور از سردر اصلی وارد صحن می‌شوند. این قرابت مسجد و منزل آنچنان است که در مسجد می‌توانند مدتی را به حالت اعتکاف زندگی کنند. یک معمار هیچ وقت نمی‌آید یک سالن سینما بسازد و اسم آن را اتاق خواب بگذارد. مقیاس اتاق خواب همچنین وقتی وارد راهروی می‌شویم که فقط یک در دارد، ابتدای ورودش بسته است. اندازه‌ها مشخص و بر اساس منطق است، نه هوس و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. مثال‌های بسیاری برای مردم‌وار کردن بنا و در نهایت اسلامی کردن آن‌ها می‌توان زد که از آن جمله، کاربرد اعداد قدسی در بناهاست؛ چرا که این اعداد ارتباط مستقیم با اعتقادات مردم داشته و مورد علاقه مردم هستند.

مصالح ساختمانی در معماری اسلامی | معماری نواز

در معماری، اولین نمونه شگفت‌انگیزی این حضور، مسجد جامع قرطبه است. مسجدی که یکی از معماری‌های شکوهمند جهان اسلام است و در سال ۱۶۸ هجری بنای آن توسط «عبدالرحمن داخل» آغاز شده و توسط هشام فرزندش در سال ۱۷۷ هجری به پایان رسیده بود. بنابراین در قسمت ورودی، تالار (شبستان) و سایر قسمتهای مساجد بسته به کارکرد معنوی آنها استفاده می شود. قوسها در معماری مذهبی ایرانیان قبل از اسلام و ساختار کلیساها (مخصوصاً محراب) نیز استفاده شده است. و در روند ان با اجرای گره چینی و آجر کاری شاهکارهای بی نظیری را به وجود آورده است.

پروژه ها